AndritzDamer

Hedemora Golfklubb

1988 började planeringen av ett golfbaneprojekt i Hedemora och efter ett intensivt arbete bildades Hedemora golfklubb 1990, och den 19 juni 1993 spelades de första golfrundorna på vår 9-hålsbana. Redan 1989 stod vår 6-håls korthåls bana färdig och där grundlades intresset hos många nya golfspelare.

Denna korthålsbana vårdar vi fortfarande ömt och är en pärla för såväl träning av närspel för mer etablerade spelare som för träning och introduktion och " pröva på golfspelet" för nybörjare. Är det alltför lång köbildning på 1:a tee (vilket är sällsynt) brukar många spela en runda här för att mjuka upp sina stela leder.

Hedemora golfklubb äger i dag en färdig golfbana vid Prästhytte Herrgård, belägen ca 6 km  från Hedemora. Prästhytte Herrgård, byggd på 1760-talet och med restaurering av fasaden sommaren 1996 ligger vackert belägen vid Prästhyttesjön och består förutom av själva herrgårdsbyggnaden av två flyglar på ömse sidor om en lärkträdsallé.

Till vårt förfogande finns en 9-håls bana med grästee från såväl gul som röd tee. Vissa hål med inslag av vatten. Korthålsbanan (6-hål, puttinggreen,övningsbunker med tillhörande green, magasin, samt klubblokaler med omklädningsrum, vagnbod och ett café i herrgårdsbyggnaden med altan och med utsikt över 9:e green och Prästhyttesjön. Drivingrange och kansli ingår i anläggningen.

Klubben utvecklas positivt med många intresserade och duktiga entusiaster och golfbanan förbättras successivt. "Den skall aldrig betraktas som färdig"